A. Asas
1.) Memahami Pelan - (Berkebolehan membaca & mentafsir)
- Dari segi kecepatannya memang berbeza antara seseorang dengan yang lain, ada yang cepat
ada yang slow sikit... tapi tak pe. Asalkan boleh memahami.
2.) Boleh melakar lukisan teknikal samada secara manual ataupun mengunakan computer
B. Multi-task
1.) Berpengetahuan dalam selok belok Sistem Komputer
(ini penting supaya dapat meminimumkan 'Alasan' sebab kerja lambat siap) contohnya 'bunyi
beep yang panjang semasa computer di 'on' serta gagal masuk ke operating sistem'.
- masalah 'RAM' yang telah spoil..., bolehlah terus ambik RAM spare & terus pasang.
2.) Berpengetahuan dalam selok belok Rangkaian Komputer
(ini penting supaya dapat meminimumkan 'Alasan' sebab drawing tak boleh plot) contohnya
Plotter dah 'on' computer pun tak de masalah... ; biasanya masalah 'Data Cable' network yang
mailfunction. Check je lah network connection & cable mungkin ada yang terpeleot.
3.) Berpengetahuan dalam selok belok merepair kenderaan -
Contohnya tayar pancet semesa dalam perjalanan ke tempat kerja atau kenderaan tak boleh di
hidupkan kerana kehabisan bateri, stater rosak dsb.
C. Advance
1.) Memahami 'Design Flow' serta serba sedikit design calculation
2.) Berkeupayaan menterjemah Detail Drawing
3.) Berkerkeupayaan menasihati Designer
4.) Berkemampuan menghasilkan Lukisan Kejuruteraan dari bermula sampai selesai
Semoga berjaya kepada junior-junior & semua yang meminati bidang ini.
1.) Memahami Pelan - (Berkebolehan membaca & mentafsir)
- Dari segi kecepatannya memang berbeza antara seseorang dengan yang lain, ada yang cepat
ada yang slow sikit... tapi tak pe. Asalkan boleh memahami.
2.) Boleh melakar lukisan teknikal samada secara manual ataupun mengunakan computer
B. Multi-task
1.) Berpengetahuan dalam selok belok Sistem Komputer
(ini penting supaya dapat meminimumkan 'Alasan' sebab kerja lambat siap) contohnya 'bunyi
beep yang panjang semasa computer di 'on' serta gagal masuk ke operating sistem'.
- masalah 'RAM' yang telah spoil..., bolehlah terus ambik RAM spare & terus pasang.
2.) Berpengetahuan dalam selok belok Rangkaian Komputer
(ini penting supaya dapat meminimumkan 'Alasan' sebab drawing tak boleh plot) contohnya
Plotter dah 'on' computer pun tak de masalah... ; biasanya masalah 'Data Cable' network yang
mailfunction. Check je lah network connection & cable mungkin ada yang terpeleot.
3.) Berpengetahuan dalam selok belok merepair kenderaan -
Contohnya tayar pancet semesa dalam perjalanan ke tempat kerja atau kenderaan tak boleh di
hidupkan kerana kehabisan bateri, stater rosak dsb.
C. Advance
1.) Memahami 'Design Flow' serta serba sedikit design calculation
2.) Berkeupayaan menterjemah Detail Drawing
3.) Berkerkeupayaan menasihati Designer
4.) Berkemampuan menghasilkan Lukisan Kejuruteraan dari bermula sampai selesai
Semoga berjaya kepada junior-junior & semua yang meminati bidang ini.
- Sumber dari firDws draughtman forum kelab
No comments:
Post a Comment